Pesan buat penyokong Hassan Al-banna& ikhwanumuslimin




Ramai yang memperjuangkan semangat yang dibawa oleh Hassan Albanna..dan ramai juga yang memburukkan nama baik hassan al-banna katanya, beliau adalah wahabi..tetapi sedarkah anda wahai geng2 wahabi, bahawa hassan al-banna adalah ahlisunnah waljamaah dan bukan wahabi..untuk membuktikanya, saya akan mengutarakan pendapat beliau tentang ayat quran yang mutasyabihat yang saya rujuk daripada abusyafiq,blogspot.com....:

IMAM HASAN AL-BANNA TERANGKAN MENGENAI AYAT MUTASYABIHAT




Berkata Imam Hasan Al-Banna selepas menyatakan ayat 5 surah Toha:
Menyanggah dan menolak mereka yang mendakwa kononnya berpegang secara zahir ayat Quran dan Hadith mustasyabihat secara zahir merupakan mazhab As-Salaf.
Sebenarnya ringkasan daripada dakwaan palsu itu merupakan Tajsim iaitu menjisimkan Allah dan Tasybih iaitu menyamakan Allah dengan makhluk, kerana zahir lafaz tersebut adalah apa yang telah diletakkan makna baginya.
Maka tiada makna ‘Tangan’ secara hakikat zahirnya kecuali anggota badan dan begitu juga selainnya.
Manakala mazhab As-Salaf tulen tidak berpegang secara zahir pada ayat dan hadith tersebut”.
Rujuk scan kitab di atas, dipetik dari Majmuk Rasail Imam As-Syahid Hasan Al-Banna pada kitab Al-Aqoid m/s 415.

Dinyatakan oleh Imam Hasan AL-Banna lagi: “ Sesungguhnya ulama As-Salaf tulen dan ulama Al-Khalaf bersepakat tidak berpegang secara zahir ”.
Rujuk scan kitab di atas, m/s 418.


Kesimpulanya,maka bolehlah kita simpulkan bahawa Imam Hassan adalah Ahlisunnah Waljamaah dan bukan wahabi SEPERTI YANG DIWARKAN2 OLEH RASUL DAHRI....jadi JAGN dok jadi bangga sangat ye.....kalu nak tahu lebih lanjut boleh rujuk blog:Ustaz Abu Syafiq ( Tel Hp 012-2850578 )

No comments:

Post a Comment